Latvijas nacionālās Boloņas procesa konferences Eiropas Augstākās
izglītības telpas veidošanā sasniegtais un nākošā
perioda uzdevumi Eiropā un Latvijā Paziņojums sakarā ar Eiropas
augstākās izglītības ministru 19.maija Londonas komunikē Mēs
apzināmies, ka augstskolu autonomijā, akadēmiskajā brīvībā, vienādās iespējās
un demokrātijas principos balstīta Eiropas augstākās izglītības telpa ir ceļš
uz absolventu, studentu un akadēmiskā personāla mobilitātes palielināšanu, absolventu
nodarbināmības uzlabošanu, kā arī uz Latvijas un Eiropas konkurētspējas
paaugstināšanu. Mēs
apzināmies, ka augstskolām ir jāspēj pildīt sava loma kā izglītības,
zinātnes, un zināšanu pārneses centriem un ka to uzdevumi ir sagatavot
studentus par aktīviem pilsoņiem dzīvei demokrātiskā sabiedrībā, to nākotnes
karjerai un nodrošināt iespējas viņu personības izaugsmei, radīt plašu un
modernu zināšanu bāzi, veicināt pētniecību un inovācijas. Eiropas
Augstākās izglītības telpas veidošanas process (Boloņas process) notiek ar
nolūku izveidot Augstākās izglītības telpu Eiropā, kurš atbilst minētajiem
augstākās izglītības mērķiem, kā arī padarīt Eiropas valstu augstākās
izglītības sistēmas saskanīgākas un labāk izprotamas, palīdzot īstenot 1999.
gadā īstenot 1999. gadā Boloņā nospraustos mērķus - Eiropas pilsoņu
nodarbināmības uzlabošanu un Eiropas konkurētspējas paaugstināšanu pasaulē. Boloņas
process Latvijai sniedz papildus iespējas, virzot savu augstāko izglītību
kopējā Eiropas gultnē, vienlaikus risinot gan Latvijas, gan Eiropas kopējos
uzdevumus. Jau kopš paša Boloņas procesa sākuma Latvijas augstākā izglītība
ir aktīvi iesaistījusies Boloņas procesā, tajā skaitā aktīvi piedaloties
Eiropas kopējās augstākās izglītības politikas būtisku jautājumu risināšanā. Latvijas augstākajā
izglītībā veicamie uzdevumi Boloņas
procesa reformu rezultātā Latvijā piešķirtajām kvalifikācijām jākļūst
noderīgākām gan darba tirgū, gan turpmāko studiju nolūkiem Latvijā vai
ārzemēs. Svarīgākie
2007.-2009.gada posmā veicamie uzdevumi ir: -
formulēt
studiju programmu un atsevišķu studiju kursu apguvē iegūstamos studiju
rezultātus: zināšanas, prasmes un kompetences, kas ļaus risināt dialogu ar
darba devējiem, studentiem un citām ieinteresētajām pusēm par iegūstamo
kvalifikāciju atbilstību darba tirgum, tālākām studijām, personības
attīstībai un sabiedrības vajadzībām; -
panākt, lai
augstākās izglītības kvalitātes nodrošināšana Latvijā pilnībā atbilstu 2005.
gadā Bergenā apstiprinātajiem Eiropas Standartiem un Vadlīnijām, tajā skaitā : 1.
iedibināt
nepārtrauktās kvalitātes pilnveides sistēmas augstskolu iekšienē; 2.
panākt, ka
Latvijas Augstākās izglītības kvalitātes novērtēšanas centrs tiek uzņemts
Eiropas uzticamo kvalitātes nodrošināšanas aģentūru reģistrā; -
pilnīgi un
pareizi ieviest Eiropas Kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmu (ECTS),
balstot kredītpunktus uz studiju rezultātiem un uz studentu studiju darba
apjomu; -
realizēt
mūžizglītības pilnīgu iekļaušanu augstākajā izglītībā, radot metodiku un
procedūru iepriekšējā, tajā skaitā pieredzē balstītā, izglītībā iegūto
zināšanu, prasmju un kompetenču atzīšanai un iespējas par tām piešķirt
kredītpunktus; -
izveidot
Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūru un starptautiski sertificēt to kā
atbilstošu Eiropas Augstākās izglītības telpas ietvarstruktūrai; -
tālāk
attīstīt doktorantūras studijas, gan doktorantu skaita un nodrošinājuma ziņā,
gan arī uzlabojot doktorantu vadīšanu un viņu darba rezultātu pārraudzību,
attīstot doktorantu pamatprasmes un nodarbināmību; -
piedalīties
2007. gadā Londonā pieņemtās stratēģijas "Eiropas augstākās izglītības
telpa globālā vidē" realizācijā, sadarbojoties ar ārpuseiropas valstīm
un informējot tās par Boloņas procesa radītajām pārmaiņām Eiropā un veicinot
diplomu savstarpējo atzīšanu ar ārpuseiropas valstīm. Viens
no būtiskiem Boloņas Procesa mērķiem ir studentu un mācībspēku mobilitāte.
Latvijā šobrīd studentu un mācībspēku mobilitāte ir pārāk maza un tā arī nav
sabalansēta. Latvijas augstskolas nespēj piesaistīt pietiekamu skaitu
apmaiņas studentu un mācībspēku, kuru klātbūtne ir vitāli nepieciešama
Latvijas augstākās izglītības konkurētspējas uzlabošanai. Mobilitātes
šķēršļu starpā dominē ar vīzu, uzturēšanās un darba atļauju izsniegšanu
saistīti aspekti un nepietiekams finansējums. Mēs tādēļ aicinām Latvijas
Republikas valdību aktivizēt darbību šo šķēršļu novēršanā un Izglītības un
zinātnes ministriju valdības ietvaros strādāt, lai šajos jautājumos panāktu
risinājumu. Mēs aicinām valdību rast iespēju finansiāli atbalstīt kopīgu
programmu veidošanu un veicināt kopīgu grādu piešķiršanu Latvijas augstskolu
un ES augstskolu starpā. Mēs
aicinām izstrādāt un ieviest Latvijas augstākās izglītības
internacionalizācijas stratēģiju. Ir
būtiski nodrošināt, lai studentiem būtu iespēja uzsākt, piedalīties un
sekmīgi pabeigt studijas, bez viņu sociālās vai ekonomiskās izcelšanās radītiem
šķēršļiem, tajā skaitā pārejot uz studentu centrētu studiju procesu un uz
studiju rezultātiem balstītu pieeju. Šobrīd
Latvijas augstskolām šo uzdevumu risināšanā šķēršļus rada divi galvenie
aspekti. Pirmais
no tiem ir atbilstošas likumdošanas trūkums. Tādēļ mēs aicinām valdību,
ministrijas un Saeimu ātrāk virzīt uz priekšu Augstākās izglītības likuma
projektu, kurā ir iestrādāta bāze augstāk minēto pārmaiņu realizācijai. Otrs
kavēklis ir finansiāla atbalsta trūkums augstākajā izglītībā veicamo pārmaiņu
realizācijai. Mēs tādēļ aicinām valdību un Izglītības un zinātnes ministriju apzināties
Latvijas augstākās izglītības sistēmas uzdevumu nopietnību un rast iespēju
2007.-2010. gada posmā finansēt šo būtisko pārmaiņu realizāciju. Mēs
aicinām Izglītības un zinātnes ministriju apzināt faktorus, kuri kavē Latvijas
augstskolu darbību Boloņas procesā un izstrādāt augstākās izglītības
politikas attīstības dokumentu Boloņas procesa mērķu realizācijai. Pieņemts
Latvijas nacionālajā Boloņas procesa konferencē Rīgā,
2007. gada 23. maijā |